vrijdag 21 februari 2014

Een mysterieuze knop

Bushalte Burgemeester van Kempensingel,
op de Molenlaan.


U kent ze wel, die handige display’s die onlangs ook in onze gemeente bij de meeste haltes van het openbaar vervoer zijn geplaatst.
Handig! Ben ik heel blij mee. Dank u wel, RET!

Sta je een tijdje te wachten, dan zie je ineens: een knop.
Niet zomaar een knop: nee, een knop met twee gele pijlen aan weerskanten.
De ene pijl wijst van links naar rechts in de richting van de knop, de andere van rechts naar links.
Waar zou die knop voor zijn? En zou één pijl niet voldoende zijn?
Aanvankelijk dacht ik: dat is een reset-knop. Als het display om de een of andere reden niet meer de juiste informatie weergeeft, dan druk je gewoon op die knop en dan zie je een paar seconden later wat het wel moet zijn.

Nu ik dit berichtje typ bedenk ik iets anders: zou die knop bedoeld zijn voor blinden en slechtzienden die het display niet kunnen lezen?
Hoor je, als je op die knop drukt, een stem die je vertelt hoe lang het nog gaat duren voor de bus komt?
Zoiets moet het wel zijn, anders zie ik het nut niet van die pijlen.
Dat verklaart ook meteen het feit dat er geen tekst bij die knop staat ter informatie: een blinde of slechtziende zou die toch niet kunnen lezen. Maar ik zie ook nergens braille.
Misschien moet ik er gewoon eens op drukken, op die knop.
Maar eerlijk gezegd: ik durf niet. Daar ben ik te netjes voor opgevoed: niet onnodig nieuwsgierig zijn.
De RET bellen, dat zou ook nog kunnen.