maandag 12 oktober 2009

Stamboom (4)

En dan kwam ik bij onderzoek naar mijn eigen stamboom nog iets eigenaardigs tegen. Dat betreft Marinus Cornelis Heijblom, de opa van mijn opa van vaders kant. Hij trouwde op 25 september 1868 in Hoorn met Antje Blauw. Via Genlias was ik er al achtergekomen dat hij afkomstig was uit Oudenbosch en dat zijn vader onbekend is (NN NN).
Maar nu staan er ook gegevens uit Oudenbosch zelf in Genlias en daar vind ik over Marinus Cornelis Heijblom dit: Moeder: Dingena Heijblom. Nadere informatie: erkend door moeder bij huwelijk Hoorn 25-09-1868. Wat kan dat nou betekenen? Was hij wel aangegeven bij de Burgerlijke Stand na zijn geboorte? Wat is er toen gezegd? ‘Er is een kind geboren, maar wie de ouders zijn is onbekend?’ Een vondeling?
Dingena Heijblom, degene die Marinus in 1868 erkent als haar zoon, was, volgens een Heijblommen-stamboom op internet, geboren in 1790. In 1844, toen Marnius werd geboren, was zij dus 54. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zij Marinus’ biologische moeder was. Vermoedelijk was zij wel zijn verzorgster/opvoedster. Marinus was op haar gesteld op, hij vernoemde zijn oudste dochter naar haar.
Kortom: zijn afkomst is van twee kanten duister.
Wat is dan de waarde van die stamboom? Wat is dan de waarde van stambomen in het algemeen?